Bijzondere ontmoettingen - Reisverslag uit Kisoro, Oeganda van lema - WaarBenJij.nu Bijzondere ontmoettingen - Reisverslag uit Kisoro, Oeganda van lema - WaarBenJij.nu

Bijzondere ontmoettingen

Blijf op de hoogte en volg lema

26 September 2012 | Oeganda, Kisoro

Verslag maandag 17 september 2012

Heerlijk geslapen in het grote apenbos en vandaag stonden er 2 wandelingen op het programma: de eerste duurde 2 uur en was een erg mooie wandeling in het Bigodi Swamp. Niet veel wild gezien, wel vogels en allerlei bomen en planten en insecten.
En ’s-middags naar de Chimpansees!! Onze groep werd in tweeën gedeeld en elk groepje had een ranger/gids. Een prachtige jungletocht en TOEN: daar waren ze ineens: een aantal in de bomen en een aantal op de grond, machtig mooi. Het besef dat je chimpansees in het wild ziet!! Wat een fantastische ervaring. We mochten er een uur bij blijven, die tijd was zo om helaas. We hadden geluk dat we ze binnen ruim een half uur hadden gevonden, aangezien het ook wel 3-4 uur kan duren vor je ze ziet, als je ze al ziet.. Het was een geweldige belevenis en ervaring. Daar werden we allemaal heel erg blij en vrolijk van.

Dinsdag 18 september 2012

Vanochtend vertrokken naar de nature/bush-lodge in Queen Elizabeth Nationl Park waar we rond 12 uur arriveerden.
We hebben een schitterend onderkomen in deze bush-lodge (best wel luxe tenthutten op palen) met de douche buiten (omheind). We kijken uit op het Kazingakanaal, met nijlpaarden en zijn omringd door allerlei vogels, krekels en nog veel meer. Goh wat mooi!!
Onze groep werd weer in tweeën gedeeld, de ene ging een tweede chimpanseetracking ondernemen in een diepe kloof net buiten het park Queen Elizabeth in het tropiche regenwoud Gorge Kyambura. Het andere groepje heeft een boottocht gemaakt langs de oevers op het Kazingaknaal, schitterend! Heel veel kleurrijke vogels, olifanten, nijlpaarden, buffels, hele grote monitorlizards (hagedissen), kortom een hele verzameling dieren.
Vanochtend een schitterende gamedrive gemaakt en heel veel leeuwen gespot met welpen. Super mooi!! En heel veel gazellen en buffels.

Woensdag 19 september 2012

Vanmorgen in alle vroegte weer een gamedrive gemaakt en weer heel veel wild gezien, waaronder weer leeuwen en olifanten. 1 Olifant was nogal agressief en kwam op onze auto’s aangestormd met luid getrompetter. De ranger die ons begeleidde in de auto had helemaal de slappe lach, had enorm veel plezier om het gebeuren. Hij bleef maar doorlachen en daardoor wij ook.
’s-Avonds een nightdrive gemaakt, onder begeleiding van een ranger met geweer en een heel sterke verschijnende lamp. Na een uur rondgereden te hebben en slechts enkele gazelles gezien te hebben rekenden we er eigenlijk niet meer op nog bijzondere dieren te spotten. Echter, plots zagen we een Civet, een katachtig roofdier ter grootte van een flinke huiskat. Even later zagen we nog een katachtige, een Genet, met een hele dikke donkere staart. En TOEN zagen we een enorm luipaard traag lopen, MOOI. Deze hebben we heel goed kunnen volgen, doordat onze auto de paden niet volgde, maar kriskras door de rimboe crosste. Wat een belevenis. De luipaard liep de bosjes in en meteen rechts van de auto zagen we zowaar een hyena staan die ons recht aanstaarde, wow wat gaaf om te zien.

Donderdag 20 september 2012

Na uitgeslapen te hebben en een uitgebreid ontbijt genoten te hebben, gingen we weer op weg naar het volgende onderkomen. Onderweg een uur oponthoud gehad doordat 2 vrachtwagens de doorgang blokkeerden. Tijdens de passeermanoeuvre zijn ze beiden van de weg geraakt en een achteropkomende vrachtwagen probeerde via de berm er langs heen te rijden, maar bleef ook steken. Met behulp van enkele wegenbouwers en hun materieel is er een doorgang gecreeerd, zodat onze busjes konden passeren.

Overnacht in het Savannah hotel, een luxe uitziend hotel met een grote ommuurde tuin en voorzien van een bewaker bij de poort met slagboom midden in de bush, vlak bij het plaatselijke vliegveld.
Hoera ook voorzien van internet. Echter het elektrisch knipperde diverse malen en even later viel op zijn Afrikaans de verlichting uit. Nadat de aggregaat gestart was konden de batterijen weer opgeladen worden en wij onze verhalen weer uittypen.
Klein probleempje was dat er een onvolkomenheid was met de watervoorziening, d.w.z. het water was bruin en alleen te gebruiken voor het toilet. Voor het wasgebeuren kregen we een aantal jerrrycans met koud water en twee emmers warm water met een afwasteiltje.

Vrijdag 21 september 2012

Vandaag bijna 7 uur gereden, via een schitterende route, botsend en hotsend over zandwegen om in het gebied van de gorilla’s te komen.
Hier blijven we 3 nachten. Helaas is de internetverbinding wederom verre van ideaal, dus niet. We zitten aan een schitterend meer met kleine eilandjes en ons onderkomen is een tenthuisje op palen, hartstikke mooi. We gaan vroeg slapen want morgenochtend om 5 uur gaan we richting GORILLA’S

Zaterdag 22 september 2012

Om 5 uur opgestaan en na ons ontbijt met de auto vertrokken richting gorillabush. Het was fantastisch om te zien hoe het licht werd, de ochtend-nevel over het oerwoud deed ons denken aan de film “gorilla’s in de mist”. Na een tocht van meer dan een uur over een weg vol enorme hobbels en gaten met in een van de dorpen een midden op de weg staande volgeladen vrachtwagen zonder wielen, kwamen we aan bij een rangerspost, waar we uitgebreid gebriefd zijn. Ieder van ons “huurde” een porter (drager) voor de rugtassen en een helpende hand tijdens de tocht.. Na nog een rit van een half uur kwamen we bij het vertrekpunt voor de tracking. We begonnen met een stevige afdaling, kwamen langs een paar pygmeeënhutten en na een oversteek over de rivier trokken we het echte oerwoud in. Na een uur stevig klimmen en afdalen (survivalen) hoorden we dat de voortrackers de gorillagroep gevonden hadden. Na nog eens 3 uur! hevige klim-klauter-en afdelingpartijen waren we in de nabijheid van de groep. Hier bleven de porters met onze rugzakken achter en legden we met onze camera’s in de aanslag de laatste meters af naar de gorillagroep. Fantastisch mooi om ze met onze eigen ogen te zien in de rimboe!! Zo indrukwekkend. De gorilla’s waren nog aan het eten en trokken telkens verder het oerwoud in, zodat wij achter ze aan moesten klauteren. De rangers hakten met hun kapmessen een doorgang door het woud en al klimmend, klauterend en vallend volgden wij de gorilla’s. Het was een zeer indrukwekkende ervaring om die enorme grote apen te zien, vooral de silverback, de vrouwtjes met jonkies, zoo mooi!! Ongelooflijk dat wij op afstanden van slechts 3-4 meter bij deze prachtige dieren mochten komen. Na een dik uur moesten wij helaas afscheid nemen van de gorilla’s. Er werd een “lunchplek” gehakt in het woud en toen we eenmaal zaten merkten we pas hoe enorm vermoeid we waren. En toen moest dezelfde tocht terug gemaakt worden. Met behulp van onze porters al trekkend aan de hand en duwend in de onderrug (billen) werd de zware tocht teruggemaakt. Het was echt ongelooflijk afzien. Toen we eindelijk bij de auto terug waren werden we door de ranger toegesproken en werd ons een certificaat uitgereikt dat we de tocht volbracht hadden en werden we bedankt voor ons bezoek aan de gorilla’s en ons bezoek aan Uganda en onze steun en bijdrage. We merkten dat deze groep mensen oprecht begaan zijn met het lot van de gorilla’s en geïnteresseerd zijn in hun natuur.
Rest ons nog te vermelden dat we 2 Duitsers in de groep hadden, waarvan de vrouw de terugtocht in een draagbaar heeft afgelegd.
We kwamen in het donker weer thuis, zeer zeer vermoeid na een tocht van dik 14 uur. Kei-kapot maar zeer voldaan.

Zondag 23 september 2012

Vandaag hebben we een rustdag gehad. We hebben een uur op het meer gevaren, otters gezien en een grot waarin skeletten lagen van vrouwen die een bastaard kind hadden verwekt. Ongeveer 20 jaar geleden is de laatste vrouw vermoord en neergelegd. De skeletten waren duidelijk te zien. Heel bizar.

Maandag 24 september 2012

Vanmorgen vertrokken naar Lake Bunyonyi, een rit van ruim 4 uur. Onderweg moesten we stoppen voor een overstekend vliegtuigje, de weg was afgezet met slagbomen omdat de start- en landingsbaan de weg kruiste. Heel apart. Aan het eind van de autorit zijn we met de boot overgestoken naar de Heritage Lodge dat op een eiland ligt. We slapen in een tent op palen onder een afdak, maar wel met vaste douche- en toilet.
Vanmiddag hebben we gerelaxed, gekaart en gescrabbeld (ja-ja in plaats van wordfeud). Leo heeft een wandeltocht gemaakt met iemand van onze groep en aansluitend een boottochtje gemaakt in een uitgeholde boomstam.
Vanavond na het avondeten werden we verrast met een zang- en dansgroepje van en door kinderen uit een weeshuis, hier uit de buurt. Geweldig mooi, kippenvel bezorgden ze ons met hun mooie stemmen en dansacts. Ook wij werden er in betrokken en wij hebben ze ook enkele Nederlandse kinderliedjes laten horen. De kinderen zongen uit volle borst mee, ze pikten dat razendsnel op.

• 26 September 2012 - 22:55

Els:

Sportievelingen, wat knap van jullie! Jeetje, wat een ontberingen af en toe! Maar zo te lezen en zien zijn jullie inspanningen rijkelijk beloond :-)) Marga, toch niet teveel geoefend met het lettertjes leggen hè. Moet straks met WF nog wel van je kunnen winnen hoor ... Geniet er de laatste dagen nog van en tot gauw, want ik heb je gemist! Groetjesss

• 15 Oktober 2012 - 10:52

Christiaan:

Hoi Leo,

Geweldige foto's ziet er super uit. Zet het zeker op mijn to do list. Ahahaha die blijft maar groeien. Groeten uit Canada