Galápagos - Reisverslag uit Quito, Ecuador van lema - WaarBenJij.nu Galápagos - Reisverslag uit Quito, Ecuador van lema - WaarBenJij.nu

Galápagos

Door: lema

Blijf op de hoogte en volg lema

24 September 2011 | Ecuador, Quito

Maandag 19 september 2011

Baltra & Santa Cruz. Om 10.10 uur met het vliegtuig vertrokken vanuit Guayaquil naar het eiland Baltra. Vanaf het vliegveld eerst een stukje met de bus door een prachtige maanlandschapachtige omgeving met lavastenen en kurkdroge bomen. Daarna overgestoken naar het eiland Santa Cruz, vervolgens 40 min. in een bus verder naar Puerto Ayora waar we aan boord gingen van onze boot Golondrina. Daar genoten van een heerlijke warme lunch. Na een uitgebreide briefing en aansluitend een wandeling door het dorp kwamen we bij het onderzoekscentrum Fausto Llerena, een opvang- en onderzoekcentrum waar we schildpadden en leguanen hebben gezien. Lonesome George is de laatste schildpad van zijn soort die daar rondschoffelde, een joekel. ’s-Avonds warm gegeten en nog nagetafeld en buiten op de boot nagekletst met Bob en Jane uit de Verenigde Staten (Maine). Deze 2 Amerikanen waren aan onze groep op de boot toegevoegd, respectievelijk 86 en 79 jaar en nog zo kwiek. Om 22.00 uur te bedde. Morgenvroeg om 6.30 uur ontbijt en dan gaan we weer op pad.

dinsdag 20 september 2011

Santa Cruz. Na ontbijt met de bus vertrokken naar het bergland. Bossen gezien met veel vogels die absoluut niet bang waren voor mensen. Mooie boswandeling gemaakt met uitzicht op ingestorte lava kanalen. Ook in een lava kanaal geweest. Na de lunch met de boot vertrokken naar Santa Fé en hebben we gesnorkeld. Een heel gedoe voor we de wetsuits aan hadden. Prachtige onderwaterwereld, veel grote en kleine fantastisch gekleurde vissen gezien. Ook kwamen er een aantal zeeleeuwen om ons heen zwemmen. Ze gingen als raketten door het water, snel, soepel en wendbaar. Dit hebben we vervolgd met een natte landing tussen de zeeleeuwen en aansluitend een wandeling over het eiland. Veel grote en kleine niet schuwe zeeleeuwen gezien. Ook diverse vogels gespot. Een paar slangen en grote leguanen maakten de dag kompleet. Marga en het overgrote deel van de vakantiegangers waren zeeziek. De zee ging behoorlijk te keer. Een aantal mensen hadden pillen genomen tegen zeeziekte. Leo en een viertal anderen hebben heerlijk op het achterdek genoten van de roerige zee en zijn in de loop van de nacht naar hun hut gegaan.

woensdag 21 september 2011

Espanola. In de morgen aan land gegaan voor een stevige wandeling. We kwamen aan land op een strand met veel zee-leguanen en zeeleeuwen, hierna een wandeling over het eiland gemaakt met mooie vergezichten. Ruige rotsen en blowholen, dit zijn smalle spleten tussen de rotsen waar de golven in rollen en alleen naar boven kunnen ontsnappen wat enorme waterfonteinen geeft. Ook diverse kleinere hagedissen gezien, blauwvoet-rots-pelikanen en enorme albatrossen met jongen. In de middag wezen snorkelen tussen de zeeleeuwen en vele kleurrijke vissen gezien. Later terug naar het strand geweest voor een wandeling tussen de zeeleeuwen en hebben hier ook een boel zeeschilpadden gezien, d.w.z. in het water zag je modderige plekken waar ze aan het eten waren, verder zag je hun schimmen in het water en om de haverklap zag je een koppie boven komen om lucht te happen.

donderdag 22 september 2011

Floreana. Vanmorgen een wetlanding gemaakt met aansluitend een wandeling over het eiland. Helaas geen flamingo’s gezien bij de overigens prachtige lagune. Op het strand hebben we sporen van zeeschildpadden gezien en uit het water doken geregeld schildpadden op om lucht te happen. Weer veel foto’s gemaakt van krabben en diverse vissende zeevogels.
Na de koffie weer gesnorkeld en vele grote en kleine vissen gezien in de meest fantastische kleuren. Ook doken er weer een paar zeeleeuwen op die om ons heen speelden.
De volgende wandeling was na de lunch gepland met een bezoek aan Post Office Bay, een plek waar in vroeger tijden de zeelieden post achterlieten, welke dan meegenomen werd door anderen die richting de bestemming voeren. Ook wij hebben een kaart meegenomen om te versturen en er een achtergelaten. Ook hebben we een lavagrot bezocht met een enorme doorsnede.
Bij de snorkeltocht hebben we diverse zeeschildpadden gezien. Eerst een die langs de kust zwom en later een die aan het eten was. De laatste ging onverstoorbaar door met voerageren terwijl we er toch met een aantal mensen omheen zwommen. Zelfs een stukje mee opgezwommen toen hij ging luchthappen wat een prachtige ervaring was, op een meter naast je een zeeschildpad met een schild van wel een meter lang. Dit was een fantastische belevenis. Terug op de boot hebben we heel wat schildpadkopjes gezien die met soms wel drie tegelijk aan het luchthappen waren. Prachtig waren de fregatvogels die zich als een kamikaze in zee stortten om het door hun gespotte visje te vangen.

vrijdag 23 september 2011

Seymour North. Na wederom een wilde nacht op de boot, waarbij je je schrap moest zetten om niet uit bed te vallen zijn we heel vroeg opgestaan om om 6 uur een laatste wandeling te maken.
Bijzonder om te zien waren de fregatvogels met hun opgeblazen rode keelzakken. Verder heel veel blauwvoetrotspelikanen, hagedissen, krabben en zeeleeuwen en nog een slang, allen in alle soorten en maten, het was geweldig mooi om dit alles te zien. Daarna het laatste ontbijt aaan boord en toen terug naar Baltra om het vliegtuig te pakken via Guayaquil naar Quito. We hebben nu net met de hele groep gezellig gegeten en afscheid genomen van Arjo en van een aantal mensen die al heel vroeg terugvliegen naar Nederland. Wij vertrekken zaterdagmiddag om 15.00 naar het vliegveld en zullen om 17.45 uur plaatselijke tijd vertrekken richting Madrid en later door naar A’dam, waar we dan rond 18.20 uur zullen aankomen. En dat is dan het einde van een geweldige vakantie. Wat hebben we genoten!! We vonden het heel erg leuk om de reacties op onze geplaatste stukjes te lezen.

• 24 September 2011 - 12:58

Bart En Paulien:

Ha Marga en Leo,
    Mooie verhalen weer van jullie laatste dagen daar en natuurlijk prachtige foto's weer!
    Het was leuk om jullie te volgen, we spreken elkaar snel in Ruurlo!
    Heel veel groeten van ons.